traveljohninschotland.reismee.nl

Splits nooit een ei.

Vandaag zijn we van Gairloch naar Isleornsay (op het eiland skye) gereden. Het Isle of skye is wereldberoemd omdat er allerlei films zijn opgenomen waaronder james bond, king arthur, snowwhite and the huntsman, stardust, the land that time forgot etc. Waarom, vanwege de geweldige en ruige natuur. We krijgen een zware storm morgen, maar dan waait de regen tenminste weg. Vandaag bijna de hele dag droog gehad, dus dat is een bonus. Zaterdag ook waarschuwingen, lekker dan, gaan we met de ferry naar het vaste land. We gaan het wel meemaken.

We zitten in een bed en breakfast op het eiland. Dat wil zeggen aan de onderkant van het eiland, woont er in schotland al helemaal niemand op sommige plekken, wij hebben een nog leger plekje gevonden. Prachtig verblijf oud huisje maar van binnen 4 sterren luxe, groot, schoon en modern. Ik ben vast een cultuurbarbaar maar ik heb niet zo veel met romantisch oud, ik ben meer van lekker strak en bouwmarkt-nieuw.

Volgens de dame die ons binnen liet zit er op 800 meter terug, weggetje af en naar rechts een hotel met pub aan de zee. In die pub is het goed toeven, lekker eten en goed bier. Dat doen we dus (alternatief is 35km verder). Wij de auto in (stortregende) en karren maar. Oh tomtom vergeten, ah joh hoe moeilijk kan 1 x rechts zijn? Lekker gegeten, schots volksdansje gedaan (brak mijn nek haast over een tafelpoot) en terug de auto in.

Je moet eens proberen om in een bezemkast te gaan staan, je ogen dicht te doen en dan een emmer over je hoofd trekken. Weet je wat je dan ziet? Precies zo stonden wij de auto te zoeken. Afstandbediening hielp en al snel weer onderweg. Na 30 meter, y-splitsing, was het nou rechts of links? We kiezen links, 100 meter weer Y-splitsing, deze keer weer links, met consequent zijn kom je het verst. Daarna nog 2 y-splitsingen, tja als je vanaf de andere kant komt heb je die dingen niet door, vooral niet in het schemer donker. En met consequent zijn kom je inderdaad het verst. Verdwaald! Hoe krijgen we het weer voor elkaar, na 5 minuten door donkere weggetjes dwalen een lampje van een boerderij. Klop klop, weet u wellicht waar ons huis staat?

Welk dorp zoekt u dan, ik uitleggen, nou dat is niet heel ver weg maar je zit er een behoorlijk eind naast, waar komt u eigenlijk vandaan, oh wij komen uit Duitsland (ga daar een beetje mijn landgenoten voor joker zetten) Keer om en bij de volgende 3 y-splitsingen hou je links-rechts-rechts aan, bij de grijze telefooncel naar links, rechts langs het muurtje en dan kom je weer op de hoofdweg. 10 minuten later parkeerde ik de auto voor het huis. Ik moest wel eerst de poort open en daarna achter mij dichtdoen want de eigenaresse had gezegd, als je die open laat staan wordt mijn grasveld en plantjes door de herten opgevroten. Leuk hé zo landelijk, alleen die Y-splitsingen!

Oat morn, John en Sylvia